Andel av kunderna i kommunen som är nöjda eller mycket nöjda med hämtningen av avfall. Örebro kommuns mål är att minst 85 procent av invånarna är nöjda med avfallshanteringen.
Nöjdhet med hämtningen av avfall
Bild på en avfallsbil
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
0 |
2015 |
90 |
1 |
2016 |
86 |
2 |
2017 |
86 |
3 |
2018 |
86 |
4 |
2019 |
94 |
5 |
2020 |
94 |
6 |
2021 |
94 |
7 |
2022 |
93 |
Datakälla: Avfall web
Kommentar
Nöjdheten med hämtning av kommunalt avfall vid bostad har sjunkit med 1% från år 2021 till år 2022, men ligger fortfarande under "God hållbarhet" och ligger även över kommunens egna mål med minst 85% nöjda.
Om hållbarhetsklassificering
Avfall Sverige har valt ut vissa indikatorer som de anser speglar avfallshanteringen på ett bra sätt och för dessa satt upp hållbarhetsgränser för hur kommunerna ligger till i jämförelse med varandra utifrån rimliga intervall. Indikatorerna är värderade från mycket god hållbarhet till dålig hållbarhet.